KÍNA SZINDRÓMA
(The China Syndrome)
amerikai filmdráma, 120 perc, 1979

Két televíziós fenegyereknek unja már a rutintörténeteket, a szokványos kis riportok után életük nagy sztorijára várnak. A szerencse úgy hozza, hogy egy rutinforgatáson, egy közeli atomerőműbenszemtanúi lesznek egy vészhelyzetnek. Kimberly, a tévés riporternő és operatőre a látogatás során titokban filmre veszi ezt. A stáb az atomerőműben dolgozó mérnök, Jack Godell jóvoltából megtudják, hogy valójában nukleáris baleset történt. Amikor azonban megpróbálnak utánajárni a dolognak, az illetékesek eltussolják az ügyet, és letiltják az anyagot. Elhatározzák, hogy nyilvánosságra hozzák az ügyet, ám ezzel veszélybe sodorják mindhármójukat.

SÚLYOS ÜZEMZAVAR A PAKSI ATOMERŐMŰBEN

2003. április 10-én este a Paksi Atomerőmű kettes blokkján az éves főjavítás során a reaktor melletti technológiai medencében részlegesen kiégett üzemanyag-kazetták felületének tisztítása folyt egy speciális tisztítótartályban, egy az erőmű eredeti terveiben elő nem irányzott és szokványos üzemeltetése során nem alkalmazott műszaki-technológiai megoldás keretében. Ez a hosszú időn át fennállt üzemeltetési problémák miatt elszennyeződött, de nagy értéket képviselő kazetták további alkalmazhatósága érdekében történt. Az egyik harminc üzemanyag-kazettát tartalmazó adag tisztítási műveleteinek befejezését követően, azokat nem távolították el rögtön a tisztítótartályból, mivel az e tevékenységhez szükséges daruval más, a főjavításhoz kapcsolódó tevékenységet végeztek. A várakozás során a tisztítótartályban levő üzemanyag-kazetták hűtése megszűnt. A tisztítótartály vize elforrt, a kazetták túlmelegedtek, és ennek, majd a tartály felnyitásakor beáramló víz által okozott gyors lehűtésük következtében súlyosan megsérültek.
   

KÍNA SZINDRÓMA A PAKSI ATOMERŐMŰBEN???

A hollywoodi film és a megtörtént eset között összefüggést találni nem egyszerű, mégis ez sikerült egy egyetemi professzornak. Hogy az elvakultsága, vagy a mérhetetlen tudatlansága vezérelte talán kiderül a honlap végig olvasásából, de meg is lehet hallgatni amint nyilatkozik. A filmkészítőket ugyanis a fizika törvényszerűségei, és a tények nem érdeklik. Ha egy társadalmi helyzetet be akarnak mutatni, akkor mellékessé válik, hogy meg történhet-e amit a képernyőn látunk.