KÍNA
SZINDRÓMA
(The China Syndrome)
amerikai filmdráma, 120 perc, 1979
Két televíziós fenegyereknek unja már a
rutintörténeteket, a szokványos kis riportok után életük nagy
sztorijára várnak. A szerencse úgy hozza, hogy egy
rutinforgatáson, egy közeli atomerőműbenszemtanúi lesznek egy
vészhelyzetnek. Kimberly, a tévés riporternő és operatőre a
látogatás során titokban filmre veszi ezt. A stáb az
atomerőműben dolgozó mérnök, Jack Godell jóvoltából megtudják,
hogy valójában nukleáris baleset történt. Amikor azonban
megpróbálnak utánajárni a dolognak, az illetékesek eltussolják
az ügyet, és letiltják az anyagot. Elhatározzák, hogy
nyilvánosságra hozzák az ügyet, ám ezzel veszélybe sodorják
mindhármójukat.
SÚLYOS
ÜZEMZAVAR A PAKSI ATOMERŐMŰBEN
2003. április 10-én este a Paksi Atomerőmű
kettes blokkján az éves főjavítás során a reaktor melletti
technológiai medencében részlegesen kiégett üzemanyag-kazetták
felületének tisztítása folyt egy speciális tisztítótartályban,
egy az erőmű eredeti terveiben elő nem irányzott és szokványos
üzemeltetése során nem alkalmazott műszaki-technológiai megoldás
keretében. Ez a hosszú időn át fennállt üzemeltetési problémák
miatt elszennyeződött, de nagy értéket képviselő kazetták
további alkalmazhatósága érdekében történt. Az egyik harminc
üzemanyag-kazettát tartalmazó adag tisztítási műveleteinek
befejezését követően, azokat nem távolították el rögtön a
tisztítótartályból, mivel az e tevékenységhez szükséges daruval
más, a főjavításhoz kapcsolódó tevékenységet végeztek. A
várakozás során a tisztítótartályban levő üzemanyag-kazetták
hűtése megszűnt. A tisztítótartály vize elforrt, a kazetták
túlmelegedtek, és ennek, majd a tartály felnyitásakor beáramló
víz által okozott gyors lehűtésük következtében súlyosan
megsérültek.
KÍNA SZINDRÓMA A
PAKSI ATOMERŐMŰBEN???
A hollywoodi film és a megtörtént eset
között összefüggést találni nem egyszerű, mégis ez sikerült
egy egyetemi
professzornak. Hogy az elvakultsága, vagy a
mérhetetlen tudatlansága vezérelte talán kiderül a honlap
végig olvasásából, de meg is lehet hallgatni amint
nyilatkozik. A filmkészítőket ugyanis a fizika
törvényszerűségei, és a tények nem érdeklik. Ha egy
társadalmi helyzetet be akarnak mutatni, akkor mellékessé
válik, hogy meg történhet-e amit a képernyőn látunk.