Härtlein Károly: Még mindig mondom a magamét!

Áltudományos oldalak a SULINET oldalairól

Amelyek sajnos többszöri kérésem ellenére sem tűntek el:

A 2010 februári Budapesti Szkeptikus Konferencián elhangzott előadásomon áltudományokat hirdető oldalakat kívántam bemutatni, kritizálni. Mivel évek óta, tiltakozásom ellenére folyamatosan elérhetőek voltak ezek az oldalak, nem készítettem prezentációt, hanem élőben internetes kapcsolattal szándékoztam a közönség elé tárni.

Ez a portál - a SULINET - az eredeti magasztos célja szerint hasznos és szükséges portál lehetne szülőnek, diáknak és tanárnak egyaránt. Ha a tartalma, minden oldala kiállná a tudományosság próbáját akkor jószívvel lehetne "ide irányítani" a nebulókat, lehetne ajánlani szülőnek és tanárnak is.

Sajnos a tapasztalataim arra intenek, hogy ezt ne tegyem. Pedig Magyar Bálint a Sulinet, megálmodója, és volt oktatási miniszterünk szerint "...800 000 diák, és 80 000 tanár számára készül..."

Annak ellenére nem ajánlom, hogy található itt jópár fizika tanár kollégám által készített színvonalas oldal is, és minden bizonnyal más témákban is találhatunk a tanulást segítő oldalakat. De ahogy a levesben úszó zöldhátú  döglégy, azonképpen az alábbi oldalak is eltántorítanak a SULINET "fogyasztásától", és ajánlásától.


A 2010 februári Budapesti Szkeptikus Konferencián elhangzott előadásomon ezeket az oldalakat mutatttam volna be, ha aznap működött volna a Sulinet.  Ha ismét nem működne, a portál, arra az esetre készítettem másolatot az oldalakról. A táblázat jobb oldalán találhatóak ezek a linkek.

Dobogókő, ahol a Föld szíve dobog tárolt változat
Hiszi? Nem hiszi? - A Feng Shui tárolt változat
Mágnes terápia tárolt változat
Terápiák lexikona I. Rész tárolt változat
Kerti burkolatok a Föld elem jegyében tárolt változat
Reflexológia tárolt változat
Színterápia tárolt változat
Kínai gyógymódok tárolt változat
Pulzus diagnosztika tárolt változat
Sörrel az infarktus ellen tárolt változat
Mi a tai chi chuan? tárolt változat
Csírában az erő! tárolt változat
A természet ereje tárolt változat
A természet ereje II. tárolt változat
Virágterápia tárolt változat
Akupunktúra - ying és yang tárolt változat
Taoista Gyógyközpont tárolt változat
A kínai gyógynövényes vitrin tárolt változat
A kínaiak és a betegségek tárolt változat

Ezen oldalak impresszuma szerint a Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. a működtetője és a felelős kiadó Visnyei Csaba.

Sajnos az iskolák által működtetett oldalak között is találhatunk áltudományokat tartalmazókat. Erre példa az alábbi:

A természetgyógyászati ágak elméleti alapjai

1; Bioholográfia: igazolt, hogy a test egy részében valamilyen módon megjelenik a szervezet egészének kicsinyített képe. A tükröződés morfológiailag és funkcionálisan is megfelel az teljes szervezetnek. Példák: minden sejtünk tartalmazza a szervezetünkre vonatkozó összes információt a DNS-ben, fülakupunktúra, reflexológia, íriszdiagnosztika.

 2; Bioreguláció: Fizikai alapja: az elektromosság hatása az élő szervezetre. Az elektromos jel az érszövet közvetítésével jut tovább, és ezek a jelek (igen alacsony tartományban) mérhetők. A sérült és egészséges szövetek által leadott jelek különbözők.

 3; Fotonemisszió: Fizikai alap: elektromágneses hullámok összegeződése és visszaverődése.   A testben különböző hullámok képződnek és verődnek vissza a belső közegekről (pl. csontokról). A hullámamplitudók összegeződésében találhatók a biológiailag aktív pontok (akupunktúra). A laza rostos kötőszövet szerepe: megfelelő irányban vezeti ezeket a hullámokat. Az élő anyag metabolikus energiái újratermelik ezt a folyamatot.”

 Műszeres vizsgálatok
-csak mérésre, a beavatkozás lehetősége nélkül, fizikális paramétereket mér (pl. feszültség, bőr ellenállása, hőélettani sajátságok, stb.)
-a szervezet speciális ingerekre adott válaszát méri, itt lehetőség van a szervezet működésébe történő beavatkozásra.

1; Egely–féle korong:  Az aktuális általános (fizikális és mentális) energiaszintet méri, most  még mértékegység és mértékszám hozzárendelése nélkül. A két kezünket a korongtól bizonyos távolságra kell tartani, ennek hatására a kerék gyorsulva forogni kezd. Beteg embernél lassan forog, vagy nem gyorsul. Alkalmas lehet rá, hogy nyomon kövesse egy-egy kezelés hatékonyságát.

Hogy ez miként lett tananyag az számomra rejtély. Lehet, hogy átment az akkreditáción?!  Az alábbi link egy középiskola honlapjára visz, így az igazgató, illetve a felettesei a felelősek tartalmáért.

A teljes szöveget itt érhető el:

http://www.comenius-pecs.sulinet.hu/admin/docs/iszm2.14.gyogyt..doc

tárolt változat


Az idei konferenciánk délelőttjén energetikai kérdésekkel foglalkoztunk. A Sulinet oldalain sajnos ebben a témakörben is találkozhatunk veszélyes nézetekkel, helyt adtak a butaságnak, a szélsőségesen "zöld" nézeteknek is.

Ajánlanak például egy civil szervezetet, és a honlapjukat, amely így határozza meg a feladatát:

"Az egyesület célja az energiatermelés és az energiafelhasználás környezeti és társadalmi problémáinak minimalizálása. Ennek érdekében olyan fenntartható, atomenergia-mentes energetikai rendszer létrejöttét támogatjuk, amely decentralizált, diverzifikált és a legkisebb költség elvén nyugszik..."


Mint az a fenti sorokból kitűnik, a SULINET által ajánlott szervezet zászlójára tűzte az atomenergia betiltását! Miközben  a Parlamentben elsöprő többséggel szavaztak meg 2009. március 30.-án egy elvi hozzájárulást a Paksi Atomerőmű telephelyén új blokk(ok) létesítését előkészítő tevékenység megkezdéséhez.

Az energetikai szemlélet formálása fontos, lehetőleg még az iskolában kell a helyes képet kialakítani.

Oktatási segédanyagok az Energia Klubtól (A Sulinet ajánlója):

    http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kifa/0/27732/energiaklub.htm
    Tárolt változat

És ahova vezet el a Sulinet oldala? Az Energia Klubhoz!

    http://www.energiaklub.hu/hu/kiadvanyok/
    Tárolt változat

    http://www.energiaklub.hu/hu/ismeretek/oktatas/interaktiv/
    Tárolt változat

    http://www.energiaklub.hu/nem_megujulo_energia.html
    Tárolt változat

    http://www.energiaklub.hu/megujulo_energia.html
    Tárolt változat

Ezen oldalak megtekintése egy diák, de még egy tanár számára is számára komoly zavart okozhat, mert  egyoldalúan, tudatosan csúsztatva, mutatja az energetikai kérdéseket.