Härtlein Károly: Még mindig mondom a
magamét!
Áltudományos oldalak a SULINET oldalairól Amelyek sajnos többszöri kérésem ellenére sem tűntek el: A 2010 februári
Budapesti Szkeptikus Konferencián elhangzott
előadásomon áltudományokat hirdető oldalakat
kívántam bemutatni, kritizálni. Mivel évek
óta, tiltakozásom ellenére folyamatosan
elérhetőek voltak ezek az oldalak, nem készítettem
prezentációt, hanem élőben internetes kapcsolattal
szándékoztam a közönség elé
tárni.
Ez a portál - a SULINET - az eredeti magasztos célja szerint hasznos és szükséges portál lehetne szülőnek, diáknak és tanárnak egyaránt. Ha a tartalma, minden oldala kiállná a tudományosság próbáját akkor jószívvel lehetne "ide irányítani" a nebulókat, lehetne ajánlani szülőnek és tanárnak is. Sajnos a tapasztalataim arra intenek, hogy ezt ne tegyem. Pedig Magyar Bálint a Sulinet, megálmodója, és volt oktatási miniszterünk szerint "...800 000 diák, és 80 000 tanár számára készül..." Annak ellenére nem ajánlom, hogy található itt jópár fizika tanár kollégám által készített színvonalas oldal is, és minden bizonnyal más témákban is találhatunk a tanulást segítő oldalakat. De ahogy a levesben úszó zöldhátú döglégy, azonképpen az alábbi oldalak is eltántorítanak a SULINET "fogyasztásától", és ajánlásától. A 2010 februári Budapesti Szkeptikus Konferencián elhangzott előadásomon ezeket az oldalakat mutatttam volna be, ha aznap működött volna a Sulinet. Ha ismét nem működne, a portál, arra az esetre készítettem másolatot az oldalakról. A táblázat jobb oldalán találhatóak ezek a linkek. Ezen oldalak impresszuma szerint a Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. a működtetője és a felelős kiadó Visnyei Csaba. Sajnos az iskolák
által működtetett oldalak között is
találhatunk áltudományokat tartalmazókat.
Erre példa az alábbi: A
természetgyógyászati ágak elméleti
alapjai 1; Bioholográfia: igazolt, hogy a test egy részében valamilyen módon megjelenik a szervezet egészének kicsinyített képe. A tükröződés morfológiailag és funkcionálisan is megfelel az teljes szervezetnek. Példák: minden sejtünk tartalmazza a szervezetünkre vonatkozó összes információt a DNS-ben, fülakupunktúra, reflexológia, íriszdiagnosztika. 2; Bioreguláció: Fizikai alapja: az elektromosság hatása az élő szervezetre. Az elektromos jel az érszövet közvetítésével jut tovább, és ezek a jelek (igen alacsony tartományban) mérhetők. A sérült és egészséges szövetek által leadott jelek különbözők. 3; Fotonemisszió: Fizikai
alap: elektromágneses hullámok összegeződése
és visszaverődése. A testben
különböző hullámok képződnek és
verődnek vissza a belső közegekről (pl. csontokról). A
hullámamplitudók összegeződésében
találhatók a biológiailag aktív pontok
(akupunktúra). A laza rostos kötőszövet szerepe:
megfelelő irányban vezeti ezeket a hullámokat. Az
élő anyag metabolikus energiái újratermelik ezt a
folyamatot.” Műszeres
vizsgálatok 1;
Egely–féle korong: Az aktuális
általános (fizikális és mentális)
energiaszintet méri, most még
mértékegység és
mértékszám hozzárendelése
nélkül. A két kezünket a korongtól
bizonyos távolságra kell tartani, ennek
hatására a kerék gyorsulva forogni kezd. Beteg
embernél lassan forog, vagy nem gyorsul. Alkalmas lehet
rá, hogy nyomon kövesse egy-egy kezelés
hatékonyságát.
Hogy ez miként lett tananyag az számomra
rejtély. Lehet, hogy átment az
akkreditáción?! Az alábbi link egy
középiskola honlapjára visz, így az
igazgató, illetve a felettesei a felelősek
tartalmáért. A teljes szöveget itt érhető el: tárolt változat Az idei konferenciánk délelőttjén
energetikai kérdésekkel foglalkoztunk. A Sulinet oldalain
sajnos ebben a témakörben is találkozhatunk
veszélyes nézetekkel, helyt adtak a butaságnak, a
szélsőségesen "zöld" nézeteknek is. Ajánlanak például egy civil szervezetet,
és a honlapjukat, amely így határozza meg a
feladatát: "Az egyesület célja az
energiatermelés és az energiafelhasználás
környezeti és társadalmi problémáinak
minimalizálása. Ennek érdekében olyan
fenntartható, atomenergia-mentes
energetikai rendszer létrejöttét támogatjuk,
amely decentralizált, diverzifikált és a legkisebb
költség elvén nyugszik..."
Az energetikai szemlélet formálása fontos, lehetőleg még az iskolában kell a helyes képet kialakítani. Oktatási segédanyagok az Energia Klubtól (A Sulinet ajánlója): http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kifa/0/27732/energiaklub.htm És ahova
vezet el a Sulinet oldala? Az Energia Klubhoz! http://www.energiaklub.hu/hu/kiadvanyok/ http://www.energiaklub.hu/hu/ismeretek/oktatas/interaktiv/ http://www.energiaklub.hu/nem_megujulo_energia.html http://www.energiaklub.hu/megujulo_energia.html Ezen oldalak megtekintése egy diák, de
még egy tanár számára is
számára komoly zavart okozhat, mert
egyoldalúan, tudatosan csúsztatva, mutatja az energetikai
kérdéseket. |